Kırsal Kalkınma Yatırımlarının Desteklenmesi Hakkında ki Tebliğ
Kirsal Kalkinma Yatirimlarinin Desteklenmesi Hakkinda ki Tebligi:
26 Ekim 2014 PAZAR
Resmî Gazete
Sayi : 29157
TEBLIG
Gida, Tarim ve Hayvancilik Bakanligindan:
KIRSAL KALKINMA YATIRIMLARININ DESTEKLENMESI PROGRAMI
KAPSAMINDA TARIMA DAYALI EKONOMIK YATIRIMLARIN
DESTEKLENMESI HAKKINDA TEBLIG
(TEBLIG NO: 2014/43)
BIRINCI BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanimlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Tebligin amaci; dogal kaynaklar ve çevrenin korunmasini dikkate alarak, kirsal alanda gelir düzeyinin yükseltilmesi, tarimsal üretim ve tarima dayali sanayi entegrasyonunun saglanmasi için küçük ve orta ölçekli isletmelerin desteklenmesi, tarimsal pazarlama altyapisinin gelistirilmesi, gida güvenliginin güçlendirilmesi, kirsal alanda alternatif gelir kaynaklarinin olusturulmasi, yürütülmekte olan kirsal kalkinma çalismalarinin etkinliklerinin artirilmasi ve kirsal toplumda belirli bir kapasitenin olusturulmasina iliskin usul ve esaslari belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Teblig, kirsal alanda ekonomik ve sosyal gelismeyi saglamak için, gerçek ve tüzel kisilerin ekonomik faaliyetlere yönelik yatirimlarinin desteklenmesi amaciyla yapilmasi gereken hususlari kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Teblig; 18/4/2006 tarihli ve 5488 sayili Tarim Kanunu, 18/1/2011 tarihli ve 2011/1409 sayili Bakanlar Kurulu Karari ile yürürlüge konulan Kirsal Kalkinma Desteklemeleri Kapsaminda Tarima Dayali Yatirimlar ile Makine ve Ekipman Alimlarinin Desteklenmesine Iliskin Karara dayanilarak hazirlanmistir.
Tanimlar
MADDE 4 – (1) Bu Tebligde geçen;
a) Alternatif enerji: Jeotermal, biyogaz, günes ve rüzgar enerjisini,
b) Avan proje: Basvuru konusu olan tesise ait vaziyet plani ile tesisin ihtiyaçlarina göre elde edilen verilere dayanilarak hazirlanan plan ve kesitlerin yer aldigi projeyi,
c) Bakanlik: Gida, Tarim ve Hayvancilik Bakanligini,
ç) Elektronik ag: www.tarim.gov.tr’yi,
d) Genel Müdürlük: Tarim Reformu Genel Müdürlügünü,
e) Gerçek kisi basvurusu ve yatirimi: Belirlenmis nitelikleri tasiyan birey tarafindan yapilacak basvuru ve gerçeklestirilec
f) Hibe sözlesmesi: Proje sahipleri ile il müdürlügü arasinda imzalanan ve hibeden yararlanma esaslari ile taraflarin yetki ve sorumluluklarini düzenleyen sözlesmeyi,
g) Hibeye esas proje tutari: Tebligde belirtilen kriterleri saglayan hibe destegi verilecek giderler toplamini,
g) Il müdürlügü: Bakanlik il müdürlüklerini,
h) Il proje degerlendirme komisyonu: Vali yardimcisi baskanliginda; il gida tarim ve hayvancilik müdürlügü, yatirim izleme koordinasyon baskanligi veya il özel idaresi genel sekreterligi, il çevre ve sehircilik müdürlügü, ticaret borsasi, ziraat odasi baskanligi ile ihtiyaç duyulmasi halinde proje konusuna göre belirlenecek diger ilgili üniversite, sivil toplum kurulusu ve kamu kurumu temsilcilerinden en az bes kisiden olusturulan ve bu Teblig kapsaminda ilinde yapilan hibe basvurularini degerlendiren komisyonu,
i) Il proje yürütme birimi: Il düzeyinde programin tanitimindan, projelerin uygulamasindan ve tamamlanan projelerin izlenmesinden sorumlu olan, yapilacak is ve islemleri il müdürlügü adina yürüten, ilgili sube müdürü ve elemanlari ile gerektiginde il müdürlügü ve diger kamu kurumu elemanlarinin valilik oluruyla görevlendirilmes
i) Ilerleme raporu: Yatirimci tarafindan hazirlanip üç ayda bir il müdürlügüne teslim edilen is gerçeklesme raporunu,
j) Kapasite artirimi ve teknoloji yenilenmesine yönelik yatirim: Faal olsun veya olmasin, çalisma ve üretim izinleri basvuru sahibi adina olmak üzere yasal izinleri alinmis ve tarimsal ürünlerden belli bir ürünün islenmesi, depolanmasi ve paketlenmesine yönelik olarak yapilmis tesisler ile tarimsal üretime yönelik modern sabit yatirim tesislerinde makine-ekipman alimini ve gerekli olmasi halinde hibeye esas proje tutarinin en fazla %80’ine kadar insaat giderini kapsayan yatirimi,
k) Kismen yapilmis yatirimlarin tamamlanmasina yönelik yatirim: Tarimsal ürünlerden belli bir ürünün islenmesi, depolanmasi, paketlenmesi ile tarimsal üretime yönelik modern sabit yatirim projelerine yönelik olarak insaati yarim kalmis tesislerin insaatinin tamamlanmasi ve gerekli makine ekipmaninin alimini ya da insaati tamamlanmis tesislerin makine ekipman alimlarini içeren projeyi,
l) Merkez proje degerlendirme komisyonu: Il proje degerlendirme komisyonu tarafindan yapilan inceleme ve degerlendirmeler sonucunda uygun görülen proje basvurularina ait degerlendirme raporlarini, bu Tebligde yer alan esaslar dogrultusunda degerlendiren ve Genel Müdürlükçe olusturulan komisyonu,
m) Nihai rapor: Yatirimci tarafindan yatirima ait fiili uygulamalarin tamamlanmasini takiben son ödeme talebi evraki ile birlikte hazirlanip il müdürlügüne teslim edilen raporu,
n) Ödeme icmal tablosu: Yalniz bir yatirima ait olan o dönemin insaat ödemeleri ile makine, ekipman ve malzeme ödemelerini kapsayan tabloyu,
o) Program: Kirsal kalkinma yatirimlarinin desteklenmesi programini,
ö) Proje: Hibe desteginden yararlanabilmek için belirlenmis nitelikleri saglayan gerçek ve tüzel kisilerin gerçeklestirecek
p) Proje toplam tutari: Program kapsaminda hibeye esas proje tutari ile tamami yatirimci tarafindan gerçeklestirilen ayni katki tutarinin toplamini,
r) Tarimsal üretime yönelik modern sabit yatirimlar: Büyükbas, küçükbas ve kanatli hayvan yetistiriciligi, kültür balikçiligi ve kültür mantari üretimine yönelik modern sabit yatirim tesislerini,
s) Tarimsal ürün: Tütün hariç tüm bitkisel ürünleri, hayvansal ürünleri ve su ürünlerini,
s) Tatbikat projesi: Basvuru konusu olan tesisin ihtiyaçlarina göre arazi ve zemin etütleri yapilmis, yapi elemanlari kesitlerinin ölçülendirilip boyutlandirildig
t) Tüzel kisi basvurusu ve yatirimi: Belirlenmis nitelikleri saglayan bireylerin yasal olarak olusturduklari ortakliklar tarafindan yapilacak basvuru ve gerçeklestirilec
u) Uygulama sözlesmesi: Yatirimcilar ile proje kapsaminda satin aldiklari makine, ekipman ve malzeme ile insaat islerini saglayan yükleniciler arasinda yapilacak akdi,
ü) Yatirimci: Bu Teblig kapsaminda proje hazirlayip basvuruda bulunan ve basvurusu kabul edilerek hibe sözlesmesi imzalayan gerçek ve tüzel kisileri,
v) Yüklenici: Hibe sözlesmesi akdedilen yatirim projesi kapsaminda yatirimcilar tarafindan satin alinacak makine,ekipman ve malzeme ile insaat islerini saglayan bagimsiz kisi ve kuruluslari,
y) Yeni yatirim tesisi: Tarimsal ürünlerden belli bir ürünün islenmesi, depolanmasi, paketlenmesi ile alternatif enerji kullanan sera ve tarimsal üretime yönelik modern sabit yatirim projelerine yönelik olarak henüz yapi ruhsati alinmamis yatirim yerinde temelden yapilacak insaat ve makine ekipman alimini kapsayan tesisi,
ifade eder.
IKINCI BÖLÜM
Kirsal Kalkinma Yatirimlarinin Desteklenmesi Programi Uygulama Birimleri
Genel Müdürlük
MADDE 5 – (1) Bu Teblig kapsamindaki çalismalari Bakanlik adina Genel Müdürlük yürütür. Program kapsaminda yapilacak çalismalarin kontrolüne, idari, mali, mühendislik ve çevresel uygulamalarla uyumlu bir sekilde yürütülmesine destek verir.
(2) Program ile ilgili olarak, yillik yatirim programi ve bütçe teklifi hazirliklari, bu tekliflerin ilgili Bakanlik birimlerine iletilmesi ve bu tekliflerin kabulü için gerekli çalismalari yapar.
(3) Programin izleme ve degerlendirmesin
Il müdürlügü
MADDE 6 – (1) Program kapsamindaki çalismalarin Bakanlik adina 46 nci maddede belirtilen sorumluluklarin idari, mali, hukuki, mühendislik ve çevresel uygulamalarla uyumlu bir sekilde yürütülmesini ve program kapsaminda yapilacak tüm çalismalarin il bazinda uygulanmasini, izlenmesini, sekreteryasini ve koordinasyonunu saglar.
Il proje degerlendirme komisyonu ve il proje yürütme birimi
MADDE 7 – (1) Il Proje Degerlendirme Komisyonu;
a) Program kapsaminda alinan hibe basvurularinin idari uygunlugunu, basvuru sahiplerinin ve projelerin uygunlugunu kontrol eder, basvurulari ön degerlendirme ve genel degerlendirme kriterleri açisindan inceler, tüm yatirim tekliflerinin nihai puanlarini tespit eder, degerlendirme raporlarini ve sonuç tablolarini hazirlar, program teklif listelerini belirler.
b) Basvurularin, Teblige, uygulama ve degerlendirme rehberine uygun olarak il düzeyinde degerlendirilmes
(2) Il proje yürütme birimi;
a) Il düzeyinde programin tanitimi, projelerin uygulanmasi ve tamamlanan projelerin bes yil süreyle izlenmesi ile ilgili olarak yapilacak is ve islemleri il müdürlügü adina yürütür. Bu birim; ilgili sube müdürü ve elemanlari ile gerektiginde il müdürlügü ve diger kamu kurumu elemanlarinin valilik oluruyla görevlendirilmes
b) Il düzeyinde proje hazirlanmasi asamasinda potansiyel basvuru sahiplerini program hakkinda ve proje basvurularinin hazirlanmasi konusunda bilgilendirir.
c) Il proje yürütme biriminde görevli elemanlar il proje degerlendirme komisyonunda görevlendirileme
ç) Hibe sözlesmesi imzalanmadan önce; basvuru asamasinda elektronik ortama girisi yapilan bilgi ve belgelerle, sunulan hibe sözlesmesi ve eklerinin uyumunu ve mevzuata uygunlugunu inceler. Inceleme sonucunu bir rapora baglar ve hibe sözlesmesi imzalamaya yetkili il müdürüne sunar.
d) Projelerin uygulamasini bu Teblig, yürürlükteki ilgili mevzuat ve bu amaçla Genel Müdürlük tarafindan hazirlanan uygulama rehberi, satin alma kitabi, genelgeler ve uygulama talimatlari hükümleri dogrultusunda kontrol eder, izler ve degerlendirir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Kirsal Kalkinma Yatirimlarinin Desteklenmesi Programi
Tarima Dayali Ekonomik Yatirim Konulari ve Yatirim Süresi
Yatirim konulari
MADDE 8 – (1) Ekonomik yatirimlar destekleme programi kapsaminda;
a) Tarimsal ürünlerin islenmesi, depolanmasi ve paketlenmesine yönelik yeni tesislerin yapimi,
b) Tarimsal ürünlerin islenmesi, depolanmasi ve paketlenmesine yönelik mevcut faal olan veya olmayan tesislerin kapasite artirimi ve teknoloji yenilenmesi,
c) Tarimsal ürünlerin islenmesi, depolanmasi ve paketlenmesine yönelik kismen yapilmis yatirimlarin tamamlanmasi,
ç) Alternatif enerji kaynaklari kullanan yeni seralarin yapimi,
d) Teblig kapsaminda bulunan konularla ilgili tarimsal faaliyetlere yönelik yapilmis veya yapilacak tesislerde kullanilmak üzere; alternatif enerji kaynaklarindan jeotermal ve biyogazdan isi veya elektrik üreten tesisler ile günes verüzgar enerjisinden elektrik üreten tesislerin yapimi,
e) Tarimsal üretime yönelik modern sabit yatirimlar,
f) Hayvansal orjinli gübre islenmesi, paketlenmesi ve depolanmasi,
hibe destegi kapsaminda degerlendirilir.
(2) Bu Teblig kapsaminda tarimsal ürünlerin üretimine yönelik bir hibe destegi verilmez.
(3) Tarimsal ürünlerin islenmesi kapsaminda, baska bir yatirim tesisinde ilk islemesi yapilan mamul ürünün ikincil islenmesine ve paketlenmesine yönelik yatirim teklifleri hibe destegi kapsaminda degerlendirilmez
(4) Un ve karma yem konularinda yeni yatirim tesisi basvurulari kabul edilmez. Kütlü pamuk konusunda teknoloji yenileme ve kapasite artirimi disindaki basvurular kabul edilmez. Çay konusunda sadece yas çay üretiminin yapildigi illerdeki basvurular kabul edilir.
(5) Tarimsal ürünlerin depolanmasina yönelik yeni tesis basvurularinda sadece çelik silo ve soguk hava deposu hibe destegi kapsaminda degerlendirilir.
(6) Yatirimcilar bu Teblig kapsaminda ekonomik yatirim konularinda ülke genelinde sadece bir adet proje basvurusunda bulunabilir.
(7) 18/1/2011 tarihli ve 2011/1409 sayili Bakanlar Kurulu Kararina dayanilarak çikarilan tebligler kapsaminda daha önce hibe desteginden yararlanan tesisler ile bu tesislerin bulundugu parsellerde herhangi bir yatirim konusu için hibe basvurusu yapilamaz.
(8) Birinci fikranin (b) bendinde belirtilen kapasite artirimi teknoloji yenilemeye ve (c) bendinde belirtilen kismen yapilmis tesislerin tamamlanmasina yönelik basvurularin hibe destegi kapsaminda degerlendirilebi
(9) Yeni tesis ve tamamlama yatirimlarina yönelik basvurularda yatirim yerinin basvuru sahibi adina olmasi ya da Hazine, belediye, il özel idaresi, ticaret odasi, sanayi odasi, ziraat odasi, ticaret borsasi, Vakiflar Genel Müdürlügü, organize sanayi bölgesi, tarima dayali ihtisas organize sanayi bölgesi ve küçük ihtisas sanayi sitesinden basvuru sahibi adina bu Tebligin yayimi tarihinden itibaren en az 7 yil tahsis/irtifak tesis edilmis veya Hazine, belediye, il özel idaresi, ticaret odasi, sanayi odasi, ziraat odasi, ticaret borsasi ve Vakiflar Genel Müdürlügü’nden bu Tebligin yayimi tarihinden itibaren en az 7 yil kiralanmis olmasi gerekmektedir. Kapasite artirimi ve teknoloji yenilenmesine yönelik basvurularda ise yukarida belirtilen kiralamalar disindaki kiralamalar da kabul edilir.
(10) Tarimsal üretime yönelik modern sabit yatirim projeleri, alternatif enerji kaynaklari kullanan seralar, çelik silo ve soguk hava deposu disinda kalan yeni tesis basvurularinda yatirim yerine ait imar planinin en geç hibe sözlesmesi imzalanmasi asamasinda il müdürlügüne sunulmasi gerekmektedir.
Uygulama illeri
MADDE 9 – (1) Program çerçevesinde Afyonkarahisar, Agri, Amasya, Ankara, Aydin, Balikesir, Burdur, Bursa, Çanakkale, Çankiri, Çorum, Denizli, Diyarbakir, Elazig, Erzincan, Erzurum, Giresun, Hatay, Isparta, Mersin, Kars, Kastamonu, Konya, Kütahya, Malatya, Manisa, Kahramanmaras, Mardin, Mus, Nevsehir, Ordu, Samsun, Sivas, Tokat, Trabzon, Sanliurfa, Usak, Van, Yozgat, Aksaray, Karaman, Ardahan illerinde; yas meyve sebze tasnif, paketleme ve depolama yatirimlari hariç bitkisel ürünlerin islenmesi, paketlenmesi ve depolanmasi, soguk hava deposu, çelik silo, hayvansal orjinli gübre islenmesi, paketlenmesi ve depolanmasi, alternatif enerji kullanan yeni sera ve alternatif enerji üretim tesisleri konularinda yapilacak yatirimlar için basvurular kabul edilir.
(2) Adana, Adiyaman, Antalya, Artvin, Bilecik, Bingöl, Bitlis, Bolu, Edirne, Eskisehir, Gaziantep, Gümüshane,Hakkar
Yatirim süresi
MADDE 10 – (1) Yatirim projelerinin tamamlanma tarihi 1/12/2015’tir. Bu tarihe kadar tamamlanamayan projeler yatirimcilarin talebi ve il müdürlügünün uygun görmesi halinde kendi kaynaklari ile doksan günü asmamak üzere verilecek süre içinde tamamlanir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Basvuru Sahiplerinde Aranilacak Özellikler
Ekonomik yatirimlar için basvuru sahiplerinde aranacak özellikler
MADDE 11 – (1) 8 inci maddede belirtilen yatirim konularini gerçeklestirmek üzere hazirlanacak proje basvurulari gerçek ve tüzel kisiler tarafindan yapilir.
(2) Basvuru sahibi gerçek ve tüzel kisilerin Bakanlik tarafindan olusturulan çiftçi kayit sistemine veya Bakanlik tarafindan olusturulmus diger kayit sistemlerine son basvuru tarihinden önce kayitli olmasi gerekir.
(3) Ekonomik yatirimlara yönelik proje konularina basvurabilecek gerçek ve tüzel kisilerin idari ve mali açidan kamudan bagimsiz olmasi gerekir. Köylere hizmet götürme birliklerinin ortak olduklari sirketler ise bu kapsam disindadir. Ancak bu sirketlerdeki köylere hizmet götürme birliklerinin hisse orani en fazla % 49 olacaktir.
(4) Ekonomik yatirimlar için son basvuru tarihinden önce kurulan;
a) Kollektif sirket, limited sirket ve anonim sirket seklinde kurulmus olan sirketler ve bunlarin aralarinda olusturduklari ortakliklar,
b) Tarimsal amaçli kooperatifler, birlikler ile bunlarin üst birlikleri,
ekonomik yatirim konularina tüzel kisilik olarak basvurabilirler.
(5) Dördüncü fikranin (a) ve (b) bentlerinde belirtilen kuruluslar, kurulus tüzüklerinde/ ana sözlesmelerinde belirtilen faaliyet alanlari ile ilgili yatirim konularina basvurabilir.
(6) Dördüncü fikranin (a) ve (b) bentlerinde belirtilen kuruluslarin proje basvurusu, hibe sözlesmesi imzalanmasi ve uygulamalarin gerçeklestirilme
Kimler basvuramaz
MADDE 12 – (1) 11 inci maddede açiklanan gerçek ve tüzel kisilikler haricindekiler basvuramaz.
BESINCI BÖLÜM
Hibeye Esas Proje Toplam Tutarlari ve Destekleme Orani
Ekonomik yatirim konularinda yatirim tutari ve destekleme orani
MADDE 13 – (1) Ekonomik yatirim konularinda hibeye esas proje gideri;
a) Bitkisel ürün islenmesi, paketlenmesi ve depolanmasina yönelik yatirimlardan yas meyve sebze tasnif, paketleme ve depolama yatirimlari için 3.000.000 Türk Lirasi, bunun disinda kalan yatirimlar için 1.000.000 Türk Lirasi,
b) Hayvansal ürün islenmesi, paketlenmesi ve depolanmasina yönelik yatirimlara 3.000.000 Türk Lirasi,
c) Su ürünleri islenmesi, paketlenmesi ve depolanmasina yönelik yatirimlara 3.000.000 Türk Lirasi,
ç) Hayvansal orjinli gübre islenmesi, paketlenmesi ve depolanmasina yönelik yatirimlara 1.000.000 Türk Lirasi,
d) Alternatif enerji kaynaklari kullanan yeni seralarin yapimina yönelik yatirimlara 1.000.000 Türk Lirasi,
e) Soguk hava deposu yapimina yönelik yeni yatirimlara 1.000.000 Türk Lirasi,
f) Çelik silo yapimina yönelik yeni yatirimlara 1.000.000 Türk Lirasi,
g) Teblig kapsaminda bulunan konularla ilgili tarimsal faaliyetlere yönelik yapilmis veya yapilacak tesislerde kullanilmak üzere; alternatif enerji kaynaklarindan jeotermal ve biyogazdan isi veya elektrik üreten tesisler ile günes verüzgar enerjisinden elektrik üreten tesislerin yapimina yönelik yeni yatirimlara 1.000.000 Türk Lirasi,
g) Tarimsal üretime yönelik modern sabit yatirimlardan mantar yetistiriciligi ve kültür balikçiligina yönelik sabit yatirimlara 1.000.000 Türk Lirasi, büyükbas hayvan yetistiriciligin
(2) Hibeye esas proje tutarinin %50’sine hibe yoluyla destek verilir. Diger %50’si oranindaki tutari basvuru sahipleri kendi kaynaklarindan temin etmekle yükümlüdür.
(3) Proje bütçesi KDV (Katma Deger Vergisi) hariç hazirlanir.
(4) Proje toplam tutarinin; yukarida belirlenen hibeye esas proje tutarini asmasi durumunda, artan kisma ait islerin proje sahiplerince ayni katki olarak finanse edilmesi ve yatirim süresi içerisinde tamamlanmasi gerekir. Bu durumun hibe basvurusu ile beraber taahhüt edilmesi sarttir.
(5) Küçük ve orta ölçekli ekonomik faaliyetlere yönelik yatirim tesislerinin desteklenmesi amaçlandigindan, basvuruda belirtilen proje toplam tutari ile yatirim konusunun tam olarak gerçeklesmesi saglanmalidir.
ALTINCI BÖLÜM
Proje Giderleri
Hibe destegi kapsamindaki proje gider esaslari
MADDE 14 – (1) Bu Teblig kapsaminda hibe destegi verilecek proje giderlerinin;
a) Yatirimci ile akdedilen hibe sözlesmesinden sonra gerçeklestirilme
b) Hibe sözlesmesi ekinde sunulan tatbikat projesinde belirtilmis olmasi ve hibe destegi verilecek proje giderleri kapsaminda yer almasi,
c) Hibe sözlesmesi ekinde sunulan proje bütçesi tablosundaki hibeye esas proje giderlerinin, tüm basvurularda 13 üncü maddede belirtilen limitlerin içerisinde kalmasi,
ç) Hibe sözlesmesi ekinde sunulan is planinda öngörülen yatirim süresi içerisinde gerçeklesmesi, hibe destegi kapsamindaki giderlerin Bakanlik tarafindan yayimlanan satin alma kitabinda belirtilen kurallara uygun olarak gerçeklestirilme
gerekir.
Gider kalemleri
MADDE 15 – (1) Bu Tebligde belirtilen esaslar çerçevesinde; öngörülen yatirim projesinin ayrilmaz bir parçasi ve projenin faaliyete geçmesi için kaçinilmaz olan asagida belirtilen giderler, ilgili bölümlerde belirtilen istisnalar geçerli olmak kaydiyla hibe destegi kapsaminda degerlendirilir.
(2) Yatirim uygulamalarina ait;
a) Insaat isleri alim giderlerine,
b) Makine, ekipman ve malzeme alim giderlerine,
hibe destegi verilir.
(3) Yatirimcilar tarafindan, proje kapsaminda satin alinacak ve hibe destegi verilecek tüm makine, ekipman, malzeme ve insaat isleri ihale sonucunda belirlenen yüklenicilerle yapilacak sözlesmeler kapsaminda saglanir.
(4) Yatirimcilar ve ortaklari tarafindan sürekli çalistirilan veya düzenli ya da dönüsümlü olarak ise alinmis kisiler, kamu çalisanlari, kamu kurumlari ile kamu tüzel kisiligini haiz kuruluslar yüklenici olamaz.
(5) Hibeye esas proje tutarini olusturan, hibe destegi verilecek proje giderleri mutlaka teknik projeye ve piyasa etütlerine dayandirilmali ve proje basvurularinda ayrintili olarak belirtilmelidir.
(6) Hibe sözlesmesine baglanan hibeye esas proje tutari uygulama sürecinde artirilamaz. Ancak sözlesmeye baglanan tutari asmamak kaydiyla gider kalemleri arasinda ilgili maddelerde belirtilen kisit ve limitlere aykiri olmamak üzere aktarimlar yapilabilir.
(7) Yatirimci, hibeye esas proje giderlerinden insaat ve makine ekipmani ayri ayri ihale edebilecegi gibi bu giderlerin tamamini tek bir ihale seklinde de gerçeklestirebil
Insaat isleri alim giderleri
MADDE 16 – (1) Program kapsaminda hibe destegi verilecek insaat isleri alim giderleri, projenin faaliyete geçmesi için kaçinilmaz olan insaat islerini kapsar.
(2) Yeni yatirim basvurularinda hibeye esas proje gideri sadece insaat faaliyetinden ibaret olamaz. Ancak çelik silo, soguk hava deposu ve alternatif enerji kaynaklari kullanan sera yatirimlari sadece insaat faaliyetinden ibaret olabilir.
(3) Insaatin yapilma yöntemi ile kullanilacak teknolojiyi açiklayan, insaat isleriyle dogrudan ilgili malzeme, isçilik, makine, ekipman kullanim veya is makinesi giderlerini kapsayan ve gider türü, ölçü birimi, miktar, birim fiyat ve tutar ayrintilarini da ihtiva eden taslak yapim sartnameleri ve uygulama asamalarini süreleriyle birlikte gösterir bir is programi da proje basvurulari ekinde sunulur.
(4) Insaat isleriyle ilgili mimari, statik, elektrik, sihhi tesisata ait uygulama projelerinin ve bunlarin metraj ile kesif özetlerinin hazirlayan tarafindan imzali suretleri incelenmek üzere hibe sözlesmesi ekinde sunulmus olmasi gerekir.
(5) Idari kisimlarla ilgili harcamalar, hibeye esas insaat giderinin %20’sini asamaz.
(6) Idareye ait personel odalari, yatakhane, yemekhane, teshir ve satis reyonu, bekçi kulübesi, bahçe duvari, çit, tesis bahçesinin düzenlenmesi gibi bölüm ve bunlara ait giderler idari alan olarak degerlendirilir ve bu maddenin besinci fikrasi geregi islem görür.
(7) Mesken ve benzeri yapilari kapsayan proje basvurulari hibe destegi kapsaminda degerlendirilmez
(8) Insaat isleri ile ilgili ulusal mevzuat geregince alinmasi gerekli izin, ruhsat, denetim isleri ve uygulamalarda yapilmasi zorunlu olan tüm islemlerin yerine getirilmesinden yatirimcilar sorumludur.
(9) Çelik silo, sera ve soguk hava deposu yatirimlari hariç, tüm yatirimlarda insaat gideri hibeye esas proje tutarinin % 80’inden fazla olamaz.
Makine, ekipman ve malzeme alim giderleri
MADDE 17 – (1) Program çerçevesinde yapilacak yeni makine, ekipman ve malzeme alimlari, üretimi de içeren bir proje bütününün parçasi oldugu takdirde finanse edilir.
(2) Çelik silo, sera ve soguk hava deposu yatirimlari hariç, yeni yatirim basvurularinda hibeye esas proje gideri sadece makine ve ekipman alim giderinden ibaret olamaz.
(3) Tamamlama ile kapasite artirimi ve teknoloji yenilenmesine yönelik proje tekliflerinde hibeye esas proje tutarinin tamami makine ve ekipman alim giderinden ibaret olabilir.
(4) Makine ve ekipman alimlarinda, alim bedeli ile proje sahasina teslim giderleri, montaj giderleri tek bir alim faturasi seklinde düzenlenmesi durumunda hibe destegi verilir. Ayri faturalandirilma
(5) Makine ve ekipman ile ilgili taslak teknik sartname proje basvurulari ekinde sunulur ve projede kullanim amaci belirtilir.
(6) Makine, ekipman ve malzeme alim giderleri kapsaminda, demirbas esya, mobilya, mefrusat alimi gibi giderler ve tesis tamamlandiktan sonra tesisin isletilmesine yönelik hammadde veya malzeme giderlerine hibe destegi verilmez.
(7) Trafo satin alimlari hibe destegi kapsaminda degildir.
(8) Alternatif enerji kaynaklarindan enerji üreten tesisler hariç enerji nakil hatti satin alimlari hibe destegi kapsaminda degildir.
(9) Yeni tesis ve tamamlama konusu disinda jeneratör satin alimlari hibe destegi kapsaminda degildir.
Proje kaynaklarindan karsilanamayacak giderler
MADDE 18 – (1) 16 ve 17 nci maddelerde açiklanan proje giderlerine uygun olmayan ve hibe destegi kapsami disinda kalan giderler sunlardir:
a) Her türlü borçlanma giderleri.
b) Faizler.
c) Baska bir kaynaktan finanse edilen harcama ve giderler.
ç) Kira giderleri.
d) Kur farki giderleri.
e) Arazi, arsa ve bina alim bedelleri.
f) Bina yakit, su, elektrik ve apartman aidat giderleri.
g) Ayri faturalandirilmi
g) Bankacilik giderleri.
h) Denetim giderleri.
i) KDV de dahil iade alinan veya alinacak vergiler.
i) Ikinci el mal alim giderleri.
j) Proje yönetim ve danismanlik giderleri.
k) Makine tamir ve parça alim giderleri.
(2) Program kapsaminda; hibe sözlesmesi onaylanmayan projelerle ilgili yapilan hiçbir harcama karsilanmaz, bu giderlerden dolayi herhangi bir sorumluluk ve yükümlülük üstlenilmez.
(3) Bakanlik tarafindan yayimlanan satin alma kitabinda belirtilen usul ve esaslara uygun olarak gerçeklestirilme
Ayni katkilar
MADDE 19 – (1) Proje sahiplerinden, ortaklarindan veya isbirligi yapilan kisi ve kuruluslardan herhangi biri tarafindan hibe sözlesmesi öncesi edinilmis arazi, bina, makine ve ekipmanlar, ayni katki olarak proje yatirim tutarinadahil edilmez.
(2) Hibe sözlesmesi imzalandiktan sonra, hibeye esas proje giderleri disinda kendi kaynaklarini kullanarak yatirimcilar tarafindan bina, malzeme, makine ve ekipman ile isgücüne yönelik olarak yapilacak herhangi bir katki, yatirim süresi içerisinde tamamlanmasi kosulu ile ayni katki olarak degerlendirilece
(3) Ayni katkilar hibeye esas proje giderleri kapsaminda öngörülmüs satin alimlardan ayri bagimsiz ihaleler veya gerçeklesmeler seklinde yapilir.
(4) Basvuru asamasinda ayni katki olarak taahhüt edilen islerin projede öngörülen nitelik ve nicelikte gerçeklestirilme
(5) Bu kapsamda yapilacak ayni katkilar, yatirimcinin yapmakla yükümlü oldugu katki payinin yerine ikame edilemez.
YEDINCI BÖLÜM
Proje Basvurulari
Basvuru süresi
MADDE 20 – (1) Bu Tebligde belirtilen usul ve esaslara göre hazirlanan basvuru dosyasinin girisi bu Tebligin yayimi tarihinden itibaren altmis gün içerisinde elektronik ag üzerinden yapilir.
(2) Son basvuru tarihi bitiminde elektronik ag basvurular için veri girisine kapatilir.
(3) Yapilan basvurular son haliyle isleme alinir.
Basvuracaklara saglanacak teknik destek
MADDE 21 – (1) Basvuracak gerçek ve tüzel kisiler, program konusunda il proje yürütme biriminden ihtiyaç duyduklari bilgiyi alabilirler.
(2) Il proje yürütme birimlerince verilecek bilgi, proje hazirlanmasinda karsilasilacak sorulara cevap vermekle sinirli olup projenin kabul edilmesi konusunda bir taahhüt niteligi tasimaz.
(3) Il proje yürütme birimleri, yatirimcilara kesinlikle proje hazirlayamaz.
(4) Bu Tebligde belirtilen esaslara uygun olarak hazirlanacak, programa ait uygulama rehberi, basvuru formlari ve bilgilendirici dokümanlar ile satin alma kitabi www.tarim.gov.tr web sayfasindan temin edilebilir.
(5) Bakanlik tarafindan düzenlenecek egitim, çalistay, bilgilendirme toplantilariyla ve www.tarim.gov.tr web adresinden ilgililere bilgi aktarilir.
Basvurulacak yerler
MADDE 22 – (1) Program ile ilgilenen gerçek ve tüzel kisiler basvurulariniwww.tarim.gov.tr internet adresinden yaparlar.
Basvuru sekli
MADDE 23 – (1) Proje basvurulari;
a) 8 inci maddede belirtilen yatirim konularini gerçeklestirmek amaciyla hazirlanir.
b) 11 inci maddede belirtilen niteliklere sahip gerçek ve tüzel kisiler tarafindan yapilir.
c) Bakanlik tarafindan yayimlanacak uygulama rehberine uygun olarak hazirlanir.
(2) Bu Tebligde belirtilen usul ve esaslara göre hazirlanan basvuru dosyasinin girisi elektronik ag üzerinden yapilir.
(3) Basvurunun gerçeklesmesi için basvuru dosyasinin elektronik ag üzerinden girisinin yapilmasi sarttir.
(4) Elektronik ag, basvuru girisine kapatildiktan sonra basvuru dosyasina belge ilave edilemez, hiçbir belgede düzeltme yapilamaz.
SEKIZINCI BÖLÜM
Proje Basvurularinin Il Düzeyinde Degerlendirilmes
Il proje degerlendirme komisyonu
MADDE 24 – (1) Program kapsaminda, basvurusu alinan projelerin incelenmesi ve ilk degerlendirmeler
(2) Il proje degerlendirme komisyonunun olusturulma ve çalisma sekilleri valilik tarafindan son basvuru tarihinden önce belirlenir ve taraflara duyurulur. Il proje degerlendirme komisyonu en az bes temsilciden olusur.
(3) Il proje degerlendirme komisyonuna, degerlendirme sürecinde gerekli tüm teknik ve lojistik destegin verilmesi, tablolarin düzenlenmesi, proje özetlerinin hazirlanmasi, verilerin muhafazasi gibi konularda çalistirilmasi amaci ile diger kamu kurum ve kuruluslarindan personel görevlendirilebi
(4) Degerlendirme; son basvuru tarihini takiben bir hafta içerisinde yapilacak ilk toplantida belirlenen kriterleregöre elektronik ag üzerinden degerlendirilmey
(5) Komisyon, bu degerlendirmeler
Yatirim basvurularinin idari uygunluk açisindan incelenmesi
MADDE 25 – (1) Il proje degerlendirme komisyonu, öncelikli olarak proje basvurularini ek-1’de yer alan “Basvurularin Idari Uygunluk Kontrol Listesi”ne göre eksiksiz ve içeriginin uygun olmasi yönünden inceler.
(2) Idari Uygunluk Kontrol Listesine göre tam ve içerigi uygun olan basvurular ve ekleri, 26 nci maddede açiklanan, basvuru sahibi ve projenin uygunlugu açisindan degerlendirmeye alinir.
Basvuru sahiplerinin, ortaklarinin ve projelerin uygunlugu açisindan incelenmesi
MADDE 26 – (1) 11 inci maddede belirtilen kriterlere göre basvuru sahiplerinin, eger varsa iliskili kurumlarin ve projenin uygunlugunun incelenmesi ek-2’de yer alan “Basvuru Sahibi ve Projenin Uygunluk Degerlendirme Tablosu” kriterlerine göre yapilir.
(2) 25 inci madde ile bu madde uyarinca yapilan uygunluk kontrollerinde elektronik ag üzerinde düzeltme yapilmaz, yaptirilmasi talep edilmez ve uygunluk kriterlerini saglamayan proje basvurulari degerlendirme disinda tutulur. Basvuru Sahibi ve Projenin Uygunluk Degerlendirme Tablosu kriterlerine göre uygun görülen basvurular ön degerlendirmeye alinir.
Basvurularin ön degerlendirme kriterleri açisindan degerlendirilmes
MADDE 27 – (1) Proje basvurularinin yapilacak ön degerlendirmeler
(2) Ekonomik yatirimlara ait ön degerlendirme kriterleri ek-3’te belirtilmistir. Proje ön degerlendirmekri
Basvurularin genel degerlendirme kriterleri açisindan degerlendirilmes
MADDE 28 – (1) Ekonomik yatirimlarda proje ön degerlendirme kriterlerinden toplam olarak altmis ve üzerinde proje puani almis olan proje basvurulari, degerlendirme rehberi ve ek-4’te yer alan “Genel Degerlendirme Cetveli” kriterlerine göre puanlandirilir ve bu puanlamalarda;
a) Projenin uygulandigi dönem boyunca faaliyetlerini sürdürebilmeleri ve gerekirse projenin finansmanini saglayacak istikrarli ve yeterli mali kaynaklara sahip olmalari,
b) Teklif edilen projeyi basariyla tamamlayabilmek için gereken profesyonel yeterliliklere sahip olmalari,
dikkate alinir.
(2) Ayrica, projenin uygunlugu, teklif çagrisinda belirtilen amaçlarla tutarli olmasi, kalitesi, katma degeri, sürdürülebilirli
(3) Genel degerlendirme kriterleri puanlama amaciyla bölümlere ve alt bölümlere ayrilmistir. Her alt bölüme, asagidaki kurallar uyarinca 1 ve 5 arasinda bir puan verilecektir:
1 = Çok zayif,
2 = Zayif,
3 = Yeterli,
4 = Iyi,
5 = Çok iyi.
(4) Ek-4’teki “Genel Degerlendirme Cetveli”nde yer alan “Bölüm 1. Mali Yapisi ve Proje Gerçeklestirebil
(5) Ek-4’teki “Genel Degerlendirme Cetveli”nde yer alan “Bölüm 2. Uygunluk” kriterlerinden asgari yeterli puani onsekiz olacaktir. Toplam onsekizden daha az puan alindigi takdirde teklifin degerlendirilmes
(6) Genel degerlendirme kriterlerinden toplam altmisbes ve üzeri puan alan yatirim basvurularinin degerlendirilmes
Il proje degerlendirme raporu
MADDE 29 – (1) Proje basvurusunda bulunmus ve degerlendirme neticesinde ön degerlendirme kriterlerindenal
(2) Nihai puani belirlenen basvurular, ilin önceliklerine göre siralanmis sektörel bazdaki proje konularina göre gruplandirilir ve her gruba ait basvurular nihai puanlarina göre siralanarak program teklif listesi hazirlanir. Nihai puanlarin esit olmasi halinde evrak kayit tarih ve numarasina göre daha önce yapilan basvuru tercih edilir. Genel degerlendirme raporu, degerlendirme sonuç tablosu ve program teklif listesinin elektronik ag üzerinden alinan çiktisi komisyonca imzalanarak genel müdürlüge gönderilir.
(3) Basvuru sahiplerince elektronik ag üzerinden yapilan basvurular Bakanligin uygun gördügü süre boyunca muhafaza edilir.
Hibe basvurusunun reddedilme nedenleri
MADDE 30 – (1) Il proje degerlendirme komisyonu tarafindan degerlendirme kriterlerine göre yapilan inceleme sonucu alinan proje basvurularinin reddedilme karari, tüm projelerle ilgili Genel Müdürlük onayi tamamlandiktan sonra il müdürlügü tarafindan proje sahiplerine bildirilir.
(2) Basvuruyu reddetme kararinin asagidaki gerekçelere dayanmasi zorunludur:
a) Basvurunun müracaat tarihinden sonra alinmasi.
b) Basvuru sahibinin ve ortaklarinin tebligde belirtilen sartlara sahip olmamasi.
c) Basvuruya konu faaliyetin program kapsaminda olmamasi.
ç) Sera, çelik silo ve soguk hava depolarinda tamamlama, kapasite artirimi ve teknoloji yenileme için hibe basvurusu yapilmasi.
d) Basvurunun uygulama için öngörülen azami süreyi asmasi.
e) Hibeye esas proje tutarinin ve talep edilen katkinin duyurulmus olan azami miktari asmasi.
f) Projenin teknik yapilabilirlik, yatirim faaliyetine uygunluk, maliyetlerin piyasa fiyatlarina uygun olmamasi ve/veya yetersiz olmasi.
g) Basvuru formu ve ekleri içindeki bütçe rakamlarinin birbirleri ile tutarsiz olmasi.
g) Yatirimla ilgili basvuruda sunulan bilgi ve belgelerle yatirim konusu veya yatirim yerinin uyumsuz olmasi.
h) Basvurunun, ön degerlendirme kriterlerine göre belirlenmis minimum puanin altinda kalmasi.
i) Basvurunun, ön degerlendirme kriterlerine göre belirlenmis minimum puanin üzerinde olmasina ragmen genel degerlendirme kriterlerine göre belirlenmis minimum puanin altinda kalmasi.
i) Bütün yatirim konularinda; 22/11/1984 tarihli ve 3083 sayili Sulama Alanlarinda Arazi Düzenlenmesine Dair Tarim Reformu Kanunu kapsaminda konulan serh için ilgili kurumdan yatirim yapilmasinda sakinca olmadigina dair belge alinmis yatirim yerleri ile Organize Sanayi Bölgesi, Tarima Dayali Ihtisas Organize Sanayi Bölgesi ve Ihtisas Küçük Sanayi Sitesi tarafindan yatirim yerlerine konulan ipotek veya serh hariç yatirim yerinin ipotekli, serhli, icraya verilmis ve mahkemelik olmasi.
j) Kapasite artirimi ve teknoloji yenileme konularinda; mevcut tesisin faaliyeti ile iliskili olarak bankalarca basvuru sahibi adina daha önce kullandirilan kredi nedeniyle konulan ipotek için ilgili bankadan geri ödemelerin düzenli ödendigine dair belge alinmis olanlar ile program kapsaminda daha önce hibe desteginden yararlanmis olan tesisler için sözlesmeleri geregi konulan serhler hariç yatirim yerinin ipotekli, serhli, icraya verilmis ve mahkemelik olmasi.
k) Basvurunun elektronik ag üzerinden yapilmamis olmasi.
l) Basvurunun bu Teblig ve uygulama rehberinde belirtilen usul ve esaslara göre eksik veya uygun hazirlanmamasi.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Nihai Degerlendirme Karari ve Hibe Sözlesmesi
Nihai degerlendirme karari
MADDE 31 – (1) Nihai degerlendirme, asagida belirtilen hususlar dikkate alinarak merkez proje degerlendirme komisyonunca yapilir.
a) Komisyonca; Türkiye Istatistik Kurumu ve Kalkinma Bakanliginin belirlemis oldugu illerin tarim alani, kirsal nüfus, tarimsal üretim degeri, isletme sayisi ve sosyo-ekonomik gelismislik endeksi dikkate alinarak illerin katsayisi hesaplanir. Tarim ve Kirsal Kalkinmayi Destekleme Kurumunun uygulama illerinin disinda kalan illerin katsayisi ayrica üç ile çarpilmak suretiyle nihai katsayi bulunur. Bu nihai katsayilara göre de illerin yaklasik bütçesi belirlenir.
b) Ilin bütçesinin yeterli olmasi durumunda program teklif listesinde yer alan tüm basvurular yatirim programina alinir.
c) Bütçe yetersiz ise; sektörel bazda ilin birinci öncelikli proje konusunda en yüksek puan alan basvurudan baslanarak, o il için belirlenen bütçe kapsaminda sirasi ile diger sektörlerin en yüksek puan alan projeleri programa alinir. Tüm sektörlerdeki birinci sirada yer alan projeler programa alindiktan sonra bütçe imkanlari dahilinde ayni yöntem ile diger projeler de programa alinmaya devam edilir.
ç) Illerin varsa artan bütçeleri toplanir ve bütçesi yetersiz olan illere katsayisi oraninda dagitilir. Bu isleme programa ayrilan bütçe bitinceye kadar devam edilerek illerin yatirim programi olusturulur ve nihai degerlendirme karari düzenlenir.
(2) Nihai degerlendirme karari Genel Müdürlügün onayi ile kesinlesir.
(3) Bakanligin bir basvuruyu reddetme ya da hibe vermeme karari kesindir.
Degerlendirme sonuçlarinin açiklanmasi
MADDE 32 – (1) Kesinlesen degerlendirme sonuçlari Genel Müdürlükçe il müdürlüklerine yazili olarak bildirilir. Ayrica hibe destegine hak kazanan basvuru sahiplerine ait proje numaralari www.tarim.gov.tr web sitesinde yayimlanarak ilan edilir.
(2) Il müdürlükleri kendilerine iletilen sonuçlari, basvuru sahiplerine on gün içerisinde teblig eder.
Tatbikat projeleri ve kesin bütçelerin hazirlanmasi
MADDE 33 – (1) Basvuru asamasinda, tatbikat projelerini hazirlamamis olan proje sahipleri hibe sözlesmesi imzalamadan önce mutlaka basvuru konusu ve amacina uygun tatbikat projelerini ve kesin bütçelerini hazirlamak, ilgili yasalar geregince alinmasi gerekli izin, ruhsat ve onay islemlerini tamamlamak zorundadirlar.
(2) Basvuru son tarihi ve nihai degerlendirme kararinin bildirimi arasinda geçen sürede olusacak girdi fiyatlarindaki degisimlerden dolayi ve/veya tatbikat projelerinin hazirlanmasi asamasinda proje sahipleri hibe sözlesmesi öncesi bütçe revizyonu talebinde bulunabilirler.
a) Bütçe degisiklik talepleri kesinlikle hibeye esas proje tutarinda bir artirima neden olamaz. Ancak, hibeye esas proje tutarinda artirim yapmamak sartiyla toplami olusturan gider kalemleri arasindaki degisiklikleri içerebilir.
b) Hibeye esas proje tutarinin üzerinde bütçe artirim talepleri ancak proje basvuru sahibinin bu miktar isi ayni olarak hibe destegi disinda %100 kendisinin gerçeklestirmesi kosuluyla kabul edilebilir.
(3) Hibe sözlesmesi öncesi yatirim yeri degisikligi de dahil basvuruya esas projede yapilacak degisikliklerin onaylanmasi il müdürlügünün yetkisindedir.
(4) Yapilacak degisiklikler projenin konusunda, amacinda ve niteliginde bir degisiklige neden olamayacagi gibi degerlendirme kriterleri yönünden de herhangi bir puan azalmasina neden olamaz.
Hibe sözlesmesi
MADDE 34 – (1) Hibe sözlesmesi, il müdürü ile hibe basvuru sahibi arasinda akdedilir.
(2) Hibe sözlesmesi içerik ve formati Bakanlik tarafindan yayimlanan uygulama rehberinde tüm taraflara önceden duyurulur.
(3) Basvuru sahipleri hibe sözlesmesi asamasinda elektronik ag üzerinden girisleri yapilan bilgi ve belgeler ile bu Tebligin 33 üncü maddesi geregince yapilan degisiklikler ve hibe sözlesmesi ekinde bulunmasi gereken diger belgeleri de kapsayacak dosya sunacaktir. Sunulan bilgi ve belgeler imzali/parafli olacaktir.
(4) Basvuru sahiplerinin hibe kaynaklarindan yararlanabilmesi için hibe sözlesmesi eki dokümanlari tamamlayarak hibe sözlesmesini imzalamasi önkosuldur.
(5) Kendilerine yapilan bildirimi takiben il müdürlükleri ile 5/5/2015 tarihi mesai bitimine kadar hibe sözlesmesi imzalamayan basvuru sahiplerinin proje basvurulari ve bunlara iliskin degerlendirme sonuçlari iptal edilir.
(6) Basvuru sahibi tarafindan teslim edilen hibe sözlesmesi ekleri il müdürlüklerince uygun bulunursa karsilikli müzakere edilerek hibe sözlesmesi imzalanir.
(7) Programa alinan projelerde 30 uncu maddede yer alan hibe basvurusunun reddedilme nedenlerinden herhangi birisinin hibe sözlesmesinin imzalanmasindan önce tespit edilmesi halinde söz konusu basvuru sahipleri ile hibe sözlesmesi imzalanmaz.
Hibe sözlesmelerinde teminat alinmasi
MADDE 35 – (1) Ekonomik yatirimlarda proje sahibi, hibeye esas proje tutarinin %10’u tutarinda süresiz limitdahilinde banka teminat mektubunu hibe sözlesmesi ile birlikte il müdürlügüne verir veya hibe sözlesmesinde belirtilen hibeye esas proje tutarinin % 5’ini il müdürlügü adina açilacak bir hesaba yatirir. Il müdürlügü tarafindan teminat mektuplarinin teyidi alindiktan sonra, defterdarlik muhasebe müdürlügüne muhafazasi için teslim edilir.
(2) Teminat mektuplarinin toplam tutari, hibeye esas proje tutarinin %10’undan az olmamak kaydi ile birden fazla bankadan teminat mektubu alinabilir.
(3) Nihai raporun onaylanmasi ve son ödemenin gerçeklesmesini takiben yatirimcinin, SGK prim borcu ile vadesi geçmis vergi borcu olmadigina dair ilgili kurumlardan aldigi belgeler ile birlikte il müdürlügüne müracaati halinde teminat mektubu veya hesaba yatirilan tutar kendisine iade edilir.
(4) Hibe sözlesmesinin, sözlesmede yer alan nedenlerle fesih edilmesi halinde, yatirimciya herhangi bir hibe ödemesi yapilip yapilmadigina bakilmaksizin teminat mektubu veya hesapta bulunan miktar Hazine adina irat kaydedilir.
Hibe sözlesmesi akdi
MADDE 36 – (1) Hibe sözlesmesi, il müdürlügü ve basvuru sahibi arasinda iki adet olarak akdedilir. Hibe sözlesmesinin taraflarca imzalanmis metninin bir adedi ve ekleri il müdürlügünde bir adedi de proje sahibince muhafaza edilir.
Hibenin nihai tutari
MADDE 37 – (1) Hibenin azami miktari hibe sözlesmesinde gösterilecek ve önerilen bütçeye dayanacaktir. Hibe sözlesmesinde yer alan azami tutar üst limit niteligindedir. Hibenin nihai tutari, fiili gerçeklesmeler ve tahakkuklar sonrasinda ortaya çikar.
(2) Hibe miktari, 13 üncü maddede belirtilen tutar ve orani kesinlikle asamaz.
Yükümlülüklerin yerine getirilmemesi
MADDE 38 – (1) Proje sahibi, projeyi hibe sözlesmesi kosullarina uygun olarak icra etmedigi takdirde Bakanligin ödemeleri yapmama ve/veya hibe sözlesmesini feshetme hakki saklidir. Bu durumda Bakanlik, ayrica hibe miktarini azaltabilir ve/veya hibe kaynaklarindan ödenmis olan meblaglarin tamamen veya kismen geri ödenmesini talep edebilir.
(2) Hibe sözlesmeleri devredilemez. Ancak yatirim sahibinin vefati halinde talep etmeleri durumunda kanuni mirasçilar ile hibe sözlesmesi tadil edilerek uygulamalara devam edilir.
ONUNCU BÖLÜM
Uygulamalar, Satin Almalar ve Ödemeler
Proje uygulamalarinin izlenmesi
MADDE 39 – (1) Proje sahipleri, hibe sözlesmesi akdinden sonra, teklif ve kabul edilen projeyi hibe sözlesmesi hükümlerine göre il müdürlügünün bilgisi dahilinde süresi içerisinde uygulamaya baslar.
(2) Projelerin uygulamalarinin kontrolü ve izlenmesi, il proje yürütme birimlerince yapilir. Gerek duyulmasi halinde il proje yürütme birimlerinde ilgili kamu kurumu elemanlari da görev alabilir.
(3) Proje uygulamalarinin kontrolü ve izlenmesi ihtiyaç duyuldugunda Genel Müdürlükçe de yapilir.
(4) Yatirimcilar, proje ile ilgili gelismeleri içeren ilerleme raporlarini üç ayda bir il müdürlügüne vermekle yükümlüdürler. Nihai rapor ile birlikte isyeri açma ve çalisma ruhsati, yapi kullanma izin belgesi, demirbas kayit listesi, yatirima ait fotograflar ile uygulama rehberinde belirtilen belgeleri il müdürlügüne ibraz etmekle yükümlüdür.
(5) Proje uygulamalarinin Teblig ve hibe sözlesmesi hükümlerine uygun olarak yürütülmediginin tespiti halinde, bu durum tutanaga baglanarak tutanak tarihinden itibaren on gün içerisinde proje sahiplerine uygulamalarin hibe sözlesmesi hükümlerine uygun olarak yürütülmesi konusunda il müdürlügü tarafindan bir ihtar yazisi yazilir ve konu hakkinda Genel Müdürlük bir hafta içerisinde bilgilendirilir.
(6) Yazinin karsi tarafa teblig tarihini izleyen bir ay içerisinde projenin Teblig ve hibe sözlesmesi hükümlerine uygun olarak yürütülmediginin tespit edilmesi halinde il müdürlügü fesih için Genel Müdürlügün uygun görüsü dogrultusunda hibe sözlesmesinin fesih islemini baslatir.
Satin alma ve uygulama sözlesmeleri
MADDE 40 – (1) Yatirimcilar, proje uygulamasinda hibe kapsaminda yapacaklari insaat, makine, ekipman ve malzeme satin alma islemlerinde Bakanlik tarafindan yayimlanan satin alma kitabinda belirtilen kurallara uygun hareket ederler.
(2) Yatirimcilar tarafindan hazirlanacak ihale dokümanlari kesif bedelleri, ihale sonucunda imzalanacak uygulama sözlesmeleri tutarlari ve uygulamalara iliskin hakedis tutarlari, hibe sözlesmesinde o gider için belirtilmis tutarin kesinlikle üstünde olamaz.
(3) Yatirimcilar, hibe sözlesmesi hükümleri ve proje tekliflerine uygun olarak yaptiklari insaat, makine, ekipmanve malzeme alimlarina iliskin ihaleye esas satin alma belgelerinin asli ve bir suretini yüklenicilerle sözlesme yapmadan önce il müdürlügüne verirler. Yatirimcilar, ihaleyi kazanan yüklenicilere ait vadesi geçmis vergi borcu ve Sosyal Güvenlik Kurumuna vadesi geçmis prim borcu olmadigina dair belgeyi de ihale dosyasinda ibraz etmek zorundadir.
(4) Il müdürlügü ihaleye esas satin alma belgelerini bes is günü içerisinde inceler, ihalenin uygun olup olmadigi yatirimciya yazili olarak bildirilir ve ihaleye esas satin alma belgelerinin asli yatirimciya iade edilir.
(5) Satin alma isleminin il müdürlükleri tarafindan uygun bulunmasindan sonra, yatirimcilar, yüklenici ile sözlesme yaparak siparis mektubunu düzenler.
(6) Il proje yürütme birimi tarafindan incelenen satin alma belgelerinin uygun bulunmamasi durumunda, yatirimci satin alma islemini uyarilar dogrultusunda yeniler.
(7) Yatirimcilar, siparis mektuplari ile imzalanan uygulama sözlesmelerinin asli ve suretini, il proje yürütme birimlerine teslim ederler. Belgelerin suretlerinin aslina uygunlugu onaylandiktan sonra belgelerin asillari yatirimciya iade edilir.
(8) Genel Müdürlük gerekli görmesi halinde ihale ile ilgili satin alma belgelerini inceler.
Proje harcamalarinin kontrolü
MADDE 41 – (1) Yatirimcilar, satin alinan insaat, makine ve ekipman alim islerine ait fiili gerçeklesmelerde
(2) Il Müdürlügüne teslim edilen ödeme belgeleri; onbes gün içerisinde mevzuat, hibe sözlesmesi ve proje amaçlarina uygunlugu açisindan kontrol edilip onayladiktan sonra bu belgelere ait bilgilerin veri tabanina girisi yapilir. Her ay sonunda o aya ait hakedis bilgilerini içeren veri tabani çiktisi onaylanarak üst yazi ekinde Genel Müdürlüge gönderilir.
(3) Nihai rapor ve ekleri tamamlanmayan projenin son ödemesi yapilmaz. Son ödeme tutari da hibeye esas proje tutarinin % 20’sinden az olamaz.
Ödemeler
MADDE 42 – (1) Genel Müdürlük tarafindan internet ortaminda olusturulmus veri tabanina il müdürlüklerince uygun görülerek girisleri yapilan hakedisler Genel Müdürlükçe yatirimcinin hesabina aktarilir.
(2) Ayni katkilarin son ödeme talebinden önce yatirimci tarafindan belgelendirmek suretiyle yerine getirilmis olmasi gereklidir.
(3) Asillarina uygunlugu onaylanmis ödeme ile ilgili eklerin bir sureti il müdürlügü tarafindan muhafaza edilir. Genel Müdürlük gerekli görmesi halinde ödeme ile ilgili belgeleri incelenmek üzere ister.
(4) Program kapsaminda, Bakanlikça ve yatirimcilarca yapilacak her türlü ödemeler ve teminat ödemeleri Türk Lirasi olarak yapilir.
(5) 29/6/2008 tarihli ve 26921 sayili Resmî Gazete’de yayimlanan Tahsilat Genel Tebligi (Seri:A Sira No:2) geregince yatirimci tarafindan her ödemede ve teminatin iadesi asamasinda vergi dairelerince verilecek vergi borcu olmadigina dair belge ile Sosyal Güvenlik Kurumuna vadesi geçmis prim borcu olmadigina dair belgenin ibraz edilmesi gereklidir.
Proje hesaplari
MADDE 43 – (1) Yatirimci, projenin uygulanmasina iliskin hesaplara ait kayitlari düzenli tutmak ve saklamakla yükümlüdür.
Hibe sözlesmesinde yapilacak degisiklikler
MADDE 44 – (1) Hibe sözlesmesinin imzalanmasindan sonra, projenin uygulamasini zorlastiracak veya geciktirecek herhangi bir mücbir sebep, kamulastirma, imar plan degisikligi ve yasal mevzuat degisikligi söz konusu ise, hibe sözlesmesi uygulamanin herhangi bir safhasinda mevzuata uygun olarak degistirilebilir
(2) Proje degisiklikleri satin alma öncesinde ve sonrasinda teknik gereklilik hallerinde yapilabilir. Satin alma isleminden sonra yapilacak degisiklikler için Genel Müdürlügün uygun görüsü alinir. Proje degisiklikleri kesinlikle hibeye esas proje tutarinda bir artisi öngöremez.
(3) Hibe sözlesmesi imzalandiktan sonra mücbir sebep, kamulastirma, imar plan degisikligi ve yasal mevzuat degisikligi olmadikça yatirim yeri degistirilemez ve degerlendirme kriterleri bakimindan toplam proje puanini azaltacak degisiklikleri içeremez. Projenin konusu ve amaci ise hiç bir sekilde degistirilemez. Yer degistirme gerekmesi halinde Bakanligin yazili onayi alinmasi gerekir.
Bütçe içi degisiklikler
MADDE 45 – (1) Hibe sözlesmesinde bütçe içi degisiklikler, hibeye esas proje tutarinda bir artisa yol açmamak ve projenin temel amacini etkilememek sartiyla satin alma isleminden önce bir kez yapilabilir.
(2) Bütçe içi degisiklikler, makine, ekipman, malzeme ve insaat isleri bütçe kisitlarina aykiri olamaz.
(3) Hibeye esas proje tutari içerisindeki makine, ekipman, malzeme ve insaat islerine ait bütçe kalemleri arasindaki degisiklikler, aktarim yapilacak bütçe kalemi tutarinin en fazla % 20’si oraninda degisiklik gerçeklestirileb
(4) Yukarida belirtilen bütçe revizyonlarinda, yatirimci bütçe degisikligi talebini gerekçeleri ile birlikte il müdürlügüne bildirir. Il müdürlügü tarafindan uygun görülen bütçe revizyonlari takip eden ilk ödeme talebi ile birlikte proje toplam bütçesi tablosuna islenir.
(5) Bütçe içi degisiklikler ayni katkiyi kapsamaz.
Uygulama sorumlulugu
MADDE 46 – (1) Yatirimlarin proje amaçlarina uygun olarak yapilmasindan, uygulamalarin hibe sözlesmesinde belirtilen usul ve esaslara göre gerçeklestirilme
(2) Yatirimcilarca gerçeklestirilec
Proje ile saglanan ekipmanlarin mülkiyeti
MADDE 47 – (1) Proje sahibi, hibe sözlesmesi kapsaminda saglanmis tesis, makine, ekipman, teçhizat ve diger malzemelerin mülkiyetini, yerini ve amacini proje yatiriminin bitiminden itibaren bes yil içinde degistiremez.
(2) Hibe sözlesmesi kapsaminda saglanmis tesis, makine, ekipman ve malzemelerin mülkiyetinin, yerinin ve amacinin proje yatiriminin bitiminden sonraki bes yil içerisinde degistirildigini
ONBIRINCI BÖLÜM
Denetim ve Cezai Hükümler
Denetim
MADDE 48 – (1) Program kapsaminda yapilan tüm islemler Bakanlik Rehberlik ve Teftis Baskanligi tarafindan denetlenir. Bu denetimler sirasinda yapilan islemlere ait talep edilen tüm bilgi ve belgeler kendilerine sunulur.
Cezai hükümler
MADDE 49 – (1) Haksiz yere yapilan destekleme ödemeleri, ödeme tarihinden itibaren 6183 sayili Amme Alacaklarinin Tahsil Usulü Hakkinda Kanunun 51 inci maddesinde belirtilen gecikme zammi oranlari dikkate alinarak hesaplanan kanuni faizi ile birlikte geri alinir. Haksiz ödemenin yapilmasinda ödemeyi saglayan, belge veya belgeleri düzenleyen gerçek ve tüzel kisiler, geri alinacak tutarlarin tahsilinde müstereken sorumlu tutulurlar.
(2) Destekleme ödemelerinden, idari hata sonucu düzenlenen belgelerle yapilan ödemeler hariç, haksiz yere yararlandigi tespit edilen üreticiler, bes yil süreyle hiçbir destekleme programindan yararlandirilmaz
ONIKINCI BÖLÜM
Çesitli ve Son Hükümler
Diger desteklerden yararlanma
MADDE 50 – (1) Basvuruya esas projenin hibe destegi disinda kalan kismi için, Bakanligin ve diger kamu kurum ve kuruluslarinin desteklerinden yararlanilamaz.
Programin uygulanmasina iliskin yayinlar
MADDE 51 – (1) Bu Teblig geregi, programin genel uygulama usul ve esaslarina açiklik getirmek, destek saglamak amaciyla Genel Müdürlük tarafindan çikarilan uygulama rehberi, satin alma kitabi ve genelgelerwww.tarim.gov.tr web adresinde yayimlanir. Bu yayimlar Tebligde belirtilen genel uygulama usul ve esaslarini belirler. Tebligde ve bu yayimlarda yer almayan hususlarda ulusal mevzuat hükümleri ile Genel Müdürlügün görüs ve talimatlari geçerlidir.
Sektörel bazda proje konularina göre il önceliklerinin yayimlanmasi
MADDE 52 – (1) Illerin bu Teblig ekinde yer alan sektörel bazdaki proje konularina ait öncelik siralamalari tebligin yayimi tarihinden itibaren otuz gün içerisinde www.tarim.gov.tr web adresinde yayimlanir.
Yürürlük
MADDE 53 – (1) Bu Teblig yayimi tarihinde yürürlüge girer.
Yürütme
MADDE 54 – (1) Bu Teblig hükümlerini Gida, Tarim ve Hayvancilik Bakani yürütür.
Teblige ve eklerine asagidaki adresten ulasabilirsiniz.
http://www.resmi